Renungan...

Renung fikiranmu, ia menjadi kata-kata;
Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan;
Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan;
Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.

Rabu, 2 Disember 2015

ANDAI AKU SEPERTI KAMU



Andainya aku
Mampu seperti kamu
Miliki semuanya keperluan harianku
Punyai hidup menggapai pelangi baru
Punyai angan menganyam mimpi selalu
Seperti penghuni lain di bumi yang satu
Tidak dibelenggu hidup yang haru-biru
Menunggu apa yang bakal berlaku
Pasrah akan nasibku
Pasrah akan tanah gersang yang membatu
Pasrah dengan ketiadaan saudara sedarahku
Pasrah dengan kemampuan ibubapaku
Pasrah dan menyerah takdirku yang membisu

Pakaikanlah aku pakaianmu yang berseri
Agar tubuhku ini bisa kau tutupi
Tidak lagi aku telanjang seakan menampakkan diri
Suapkanlah aku dengan makanan enakmu nanti
Agar teralas perutku penuh berisi
Bukan sebegini kekurangan zat dan tak mampu berdiri
Tidurkanlah aku juga dengan tilam empukmu sekali
Agar aku mampu memasang mimpi
Agar lena bangun pagiku nanti
Jangan lupa dodoikan sekali dengan lagu merdu yang kau nyanyi
Agar airmataku yang pergi ini bisa terganti
Dapat juga aku menghiburkan hati

Andailah aku mampu
Kalaulah aku seperti kamu
Jika sekiranyalah aku berada ditempatmu
Senang hidupku menadah syukur selalu
Tetapi jawab diriku dahulu
Mampukah dirimu seperti aku?
Sanggupkah dirimu berada di tempatku?
Mengharungi nafas lemas menunggu waktu berlalu
Menunggu malaikat maut mencabut nyawamu
Menunggu bantuan yang bukan datang selalu
Apa dayaku pada pandanganmu
Terkutukkah bangsaku?

Ingatlah aku hidupnya begini
Insan ciptaan-Nya sama menumpang bumi
Janganlah sinis matamu perhati
Janganlah cabul dajal mulutmu perli
Janganlah hidupku kau hina benci
Kesatlah airmataku ini
Dengan doamu sehari-hari
Dengan bantuan yang kau beri
Bersyukurlah dengan kelebihan diri
Jangan sampai tempat kita nanti Tuhan akan tukar ganti

Pena Sepi@Aki Manang Remaung
Kota Kinabalu,Sabah
02112015...5.30pm

Tiada ulasan: