Renungan...

Renung fikiranmu, ia menjadi kata-kata;
Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan;
Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan;
Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.

Sabtu, 10 Januari 2015

BAHAGIA

5 LANGKAH SEDERHANA UNTUK MENJADI BAHAGIA

Tuhan tidak menjanjikan hari tanpa sakit, tawa tanpa kesedihan, matahari tanpa hujan, tetapi Tuhan menjanjikan kekuatan untuk hari itu, ketenangan bagi air mata, dan cahaya terang untuk jalan.
Kekecewaan seperti pepenjuru dan halangan jalan, bisa membuatkan dirimu lambat tetapi akhirnya akan membawa kamu keluar darinya.Satu jalan lurus yang pastinya Tuhan sediakan untukmu menuntun sepanjang jalan bawa sinar terang keluar dari jalan kegelapanmu.

Ketika anda merasa tunduk mengalah dan berhenti berharap kepadaNya sudah pasti tiada jalan keluar melainkan dirimu sendiri duduk diam dengan tenang ,kerana Tuhan sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk anda.Jangan berhenti berharap.

Ketika sesuatu terjadi kepada anda, baik atau buruk, pertimbangkan apa erti sebenarnya berlaku.Ada maksud disebalik semua peristiwa-peristiwa kehidupan mengajarkan anda untuk lebih banyak tertawa bergembira untuk sesuatu yang baik atau tidak terlalu kerap menangis untuk sesuatu perkara yang buruk atau mengecewakanmu.Anda tidak boleh membuat seseorang untuk menyukai dan menyintai anda.Apa yang perlu menjadi seseorang yang boleh dicintai dan dirindui.Selebihnya terserah kepada orang yang menilai diri anda.

Ukuran sesebuah cinta adalah saat anda mencintai dengan tidak terbatas dan ia melebihi segalanya.Dalam kehidupan ini sangat jarang anda akan bertemu dengan orang yang anda cintai dan mencintai anda.Jadi sekali anda memiliki itu jangan pernah membiarkannya pergi, kesempatan ini mungkin tidak pernah datang menghampiri anda lagi.

Lebih kehilangan harga diri anda dengan orang yang anda cintai daripada kehilangan orang yang cintai kerana sangsi.Kita menghabiskan terlalu banyak waktu mencari orang yang tepat yakninya sempuna bagimu untuk dicintai atau mencari kesalahan dengan orang yang sudah mencintai kita.Padahal kita seharusnya menyempurnakan cinta yang sudah Tuhan berikan dan tentukan.
Ketika anda benar-benar mengambil kisah tentang seseorang, anda tidak mencari kesalahan atas kepentinganmu.Anda tidak mencari jawapan atas

kepentinganmu.Anda tidak mencari kekeliruan atas kepentinganmu.Sebaliknya anda melawan kesalahan dan dosa yang anda lakukan.Anda menerima kesalahan dan dosa itu.Abaikan semua alas an yang membuatkan dirimu tidak pernah ambil peduli semuanya.Membiarkan semua yang terjadi dan tetap terjadi.Persetankan hawa nafsu dan kepentingan sendiri dan abaikan kebahagiaan yang sudah sedia ada.

Jangan pernah meninggalkan seorang sahabat lama.Anda tidak akan pernah menemukan seseorang yang boleh menggantikannya.Persahabatan adalah seperti anggur, menjadi lebih baik seiring dengan pertumbuhan yang semakin tua.

INGATLAH LIMA ATURAN SEDERHANA MENJADI BAHAGIA

1.Bebaskan hatimu dari kebencian
2.Bebaskan hatimu dari gelisah,gundah, kemurungan
3.Hiduplah secara sederhana
4.Memberi lebih banyak/Bersedekah/Beramal
5.Mengharapkan lebih sedikit
Tiada seseorang pun dapat kembali dan memutarkan sesuatu yang telah berlaku.Tapi sebaliknya sesiapa yang memulakannya dari sekarang sudah pasti membuat kisah akhir yang baru


BAHAGIA

Apa ukurannya?
Sehingga kita tercari-cari
sebenarnya atas pilihan hati sendiri

Kemuncaknya?
Kita senang hidup tanpa terdesak
Bernafas tidak sesak
Senang girang jarang sakit
Hidup tidak menghimpit
Serba serbi mencukupi
Kasih sayang saling melengkapi dan menghormati

Penghunjungnya?
Sebelum tinggalkan bumi
Badan dan jasad sudah sedia digali
Menghadap ke hadrat Ilahi
Beramal mengikut keperluan diri
Tidak bermusuhi tetapi diingati
Keluarga berhimpun dalam rimbun pepohon iman
Menghembus nafas terakhir dalam senyuman Tuhan

Pena Sepi@Aki Manang Remaung
Beluran, Sabah

Tiada ulasan: