Renungan...

Renung fikiranmu, ia menjadi kata-kata;
Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan;
Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan;
Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.

Isnin, 24 November 2014

Tewas aku kali ini...

Tewas aku kali ini
Tersungkur aku kali ini
Tersepit dan terhimpit rasa resah dan gundah
Jatuh...bangun...
Namun masih tersungkur
Menyembah bumi

Ku kuatkan hati...
Tak berdaya ku hadapi
Ku kuatkan semangat...
Buntu jalan ku dapat...
Ku gembirakan hati...
Bagai dikoyak jantung ini
Kali ini aku akur
Kali ini aku berundur
Kali ini semangat ku lebur
kali ini hatiku hancur
Kali ini jiwaku berkubur
Tanpa nisan teratak hancur
Menangis tak berair mata
Menangis tak tertahan derita
Resah gundah menyelubungi jiwa
Fikiran celaru entah kemana
Bila akal rasional tak diterima
Wajah tak mampu lagi berselindung ketawa
Aku menyerah kalah
Tanpa senjata tanpa lawan
Aku berjalan tanpa arah
Hilang akal hilang pedoman
Kuatkan diri masih kalah
Kuatkan diri tak mampu menahan
YA pada hati yang dusta
TIDAK pada wajah yang hampa
Harapan pastikah ia datang semula
Harapan pastikah menjelma
Terang itu datang semula
Cahaya iman kuatkan jiwa

Tiada ulasan: